הכי כן או ממש לא? 5 המיתוסים הנפוצים ביותר על תזונה ודיאטה

האם גרעון קלורי הוא מתכון מנצח לכל דיאטה, מה המאכל שרבים ממליצים להשמיט מהתפריט לירידה במשקל אך בפועל הוא תורם לבריאותנו ומה לגבי שילוב של תוספי תזונה בתפריט? אספנו עבורכם 5 מהאמונות הנפוצות ביותר בנוגע לתזונה וגם את אילו מהן כדאי להשאיר מאחור

שיטוט קצר במדיות החברתיות, עלעול במגזינים או ביקור באתרי וולנס פופולאריים חושפים אותנו למידע רב בנוגע לתזונה ובריאות, לרוע המזל חלק ניכר ממנו אינו מדויק. גם גורמים מקצועיים, כמו רופאים או דיאטניות מפיצים לעיתים מידע שגוי לציבור בנוגע לתזונה ומוסיפים לתחושת הבלבול. אספנו עבורכם 5 מיתוסים נפוצים על תזונה ודיאטה ואת האמת לגביהם .





בכל הנוגע לירידה במשקל, מאזן קלורי הוא הגורם היחידי שקובע

ממש לא

למרות שיצירה של "גירעון קלורי" באמצעות שריפת כמות גדולה יותר של אנרגיה מזו הנצרכת, מהווה גורם חשוב לירידה במשקל הוא לא היחידי: אם תסתמכו רק על הצריכה הקלורית ולא תיקחו בחשבון מספר משתנים נוספים, תוכלו להישאר באותו המשקל – גם אם אתם מתמידים בדיאטה דלה בקלוריות. גורמים, כמו חוסר איזון הורמונלי, מצבים רפואיים שונים, למשל תת פעילות של בלוטת התריס, הסתגלות מטבולית, גנטיקה ואפילו שימוש בתרופות מסוימות עלולים להקשות על אנשים מסוימים לרדת במשקל גם אם הם מתמידים בדיאטה נוקשה . זאת ועוד, אלה שמתמידים בגירעון קלורי בלבד, עלולים לפגום בערכה התזונתי של הדיאטה וכתוצאה מכך גם בבריאות הכללית .



למרות שהם אינם נחשבים למזון דיאטטי, שילוב של תפוחי אדמה לבנים בתפריט עשוי להועיל לבריאות שלנו

הכי כן

למרות שהם מתויגים פעמים רבות כמזון לא בריא, תפוחי אדמה לבנים הם מקור מצוין לרכיבים תזונתיים רבים, בהם אשלגן, ויטמין C  וסיבים. זאת ועוד, תפוחי האדמה מספקים תחושת שובע גדולה יותר בהשוואה למקורות פחמימה אחרים, כמו פסטה או אורז . זכרו ע להנות מתפוחי אדמה מבושלים או אפויים ולא מטוגנים. כמו כן, בדומה לכל מזון – המינון הוא זה שקובע. אכילת כמות גדולה של תפוחי אדמה עלולה להוביל לעלייה במשקל.



מעקב קפדני אחרי התזונה שלנו לאו דווקא מועיל לירידה במשקל

הכי כן

עיסוק אובססיבי בכמות הקלוריות הנצרכת ומעקב אחר כל חתיכת מזון שנכנסת לפה אינם מועילים תמיד לירידה במשקל. מעקב אחר התזונה באמצעות אפליקציות ייעודיות או אתרים עשוי להיות אמנם כלי שימושי לאלה שמנסים להיפטר מעודפי השומן, אך הוא אינו מתאים לכולם. זאת ועוד, התעסקות יתר במזון שאנו אוכלים נקשרה בעבר לסיכון מוגבר לפיתוח של הפרעת אכילה. מצאו את השיטה המנצחת עבורכם והתמידו בה. בדומה לכל שינוי בחיים, גם בכל הנוגע לירידה מוצלחת במשקל אין מתכון אחד מנצח.



נשים הן היחידות שעלולות לסבול מהפרעות אכילה

ממש לא

רבים מניחים כי הפרעות אכילה משפיעות על נשים בלבד. אולם, מתבגרים וכן גם גברים מבוגרים מצויים גם הם בסיכון. הלכה למעשה, יותר מ-30% מהמתבגרים בארה"ב מדווחים על חוסר סיפוק מהמראה שלהם ומשתמשים בשיטות לא בריאות כדי להשיג מראה גוף אידיאלי . חשוב לציין כי הביטוי להפרעות אכילה משתנה בין גברים לנשים. כמו כן באשר לגברים, הפרעות אלה שכיחות יותר בקרב הומוסקסואליים ודו מיניים. נתונים אלה מדגישים את הצורך בהתאמת הטיפול בהפרעות למין הסובלים מהן.



פחמימות אינן גורמות תמיד לעלייה במשקל והן עשויות להועיל לבריאות שלנו

הכי כן

כמו ששומן מוצב כאשם המרכזי בעלייה במשקל והתפתחות של מחלות לב, פחמימות מוצבו כמזון שעלול להוביל להשמנה, להתפתחות של סוכרת ומחלות נוספות. אולם למעשה, צריכה מתונה של פחמימות מזינות מלאות בסיבים, ויטמינים ומינרלים, כמו דגנים מלאים, עשויה להועיל לבריאות.

לדוגמה, דיאטה שמכילה איזון של פחמימות עתירות בסיבים, כמו למשל הדיאטה הים תיכונית, נקשרה לסיכון מופחת להשמנה, סוכרת ואף סוגים מסוימים של סרטן ומחלות לב .

אולם, אין הדבר אומר שיש למלא את הדיאטה בעוגות, עוגיות ולחם לבן. מזונות אלה עלולים להוביל לעלייה במשקל.



פרוביוטיקה מועילה לכולם

ממש לא

פרוביוטיקה נחשבת לאחר מתוספי המזון הפופולאריים ביותר. עם זאת, מחקרים שונים הראו כי היא אינה מועילה לכולם באופן זהה . צריכת פרוביוטיקה עלולה להוביל לשינוי שלילי במאזן חיידקי המעיים ולגרום לנפיחות וגזים בקרב חלק מאלה הצורכים אותה, זאת בשל גידול יתר של חיידקים במעי הדק. בדומה לכל תוסף מזון, מומלץ להתייעץ עם דיאטן/נית או עם הרופא/ה המטפל/ת טרם שילוב של תוספי פרוביוטיקה בתפריט.




המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.


 


 

התחברות הרשמה
התמחויות
משפחה ילדים עור ומין אורתופדיה אף אוזן גרון יילוד וגניקולוגיה עיניים קרדיולוגיה לכל ההתמחויות
האם אתם רופאים? זימון תורים אונליין זימון תור לרופא בוידאו