מהעיתונות

3 פתרונות שיקלו על כאבי המחזור

בכל חודש, אם אין הפתעות, המחזור החודשי מגיע, והוא לא בא לבד. איך תתגברי על הכאבים, מצבי הרוח ותחושת הנפיחות והכבדות? 3 פתרונות לבחורה הכואבת

11/02/2014
 

הפרסומות למוצרי היגיינה נשית בטלוויזיה מוכרות לנו עולם שכולו טוב. כשאת במחזור, על פי עולם הפרסום, את יפה וזוהרת, את רעננה ונמרצת, והיום שלך נראה כמו, ובכן, פרסומת. אין לך חצ’קונים מאיימים על המצח, מנעד התחושות שלך יציב, אין לך נפיחות בבטן ועל כאבי גב אף אחת לא שמעה.

המציאות, כאמור, היא לא פרסומת, ולפעמים כשהמחזור שלך מגיע הדבר האחרון שבא לך זה לקפוץ לחוף הים עם ביקיני לבן וחיוך זוהר. הכאבים קצת מתישים אותך, מצב הרוח משתנה בקצב מסחרר, את מרגישה עייפה, ומתחשק לך לטרוף כל דבר שוקולדי שנמצא בקרבתך.

כל חודש הוא חוזר לבאס (צילום: שאטרסטוק)

קודם כל, אנחנו כאן כדי להרגיע. זה לא את, זה הם. ההורמונים כמובן, שמשבשים את המערכות ובזמן המחזור משתוללים באופן מיוחד. “דיסמנוראה הינה השם הלועזי לכאב המופיע בזמן הווסת, כאב מחזור, ו-40 עד 90 אחוז מהנשים חוות כאבים בזמן המחזור”, מסביר ד”ר עופר דוידי, רופא נשים. “עוויתות בבטן תחתונה ובאגן שנמשכות לרוב 1-3 ימים. בנוסף עלולים להופיע תסמינים נוספים, כמו כאב ראש, מיגרנה, הקאה, שלשול, עייפות כרונית וכאב גב תחתון”.

אבל כאמור, אפשר להקל על הימים הקשים של המחזור – לנו יש שלושה פתרונות בשבילך, אחד מכל תחום:

1 // תזונה // ההבדל בין תזונה בריאה לתזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת מביאה לשיפור משמעותי (צילום: שאטרסטוק)

היום אנחנו כבר יודעים לומר כי קיים קשר ישיר בין תזונה מאוזנת לבין תפקוד נכון של הגוף. “אחת השאלות הראשונות שאני שואלת את המטופלות שלי, היא על התופעות של המחזור”, מציינת מרב גודוביץ, נטורופתית המתמחה בפריון. “הרבה נשים סובלות במשך שנים מתופעות לוואי שכוללות התכווצויות, בעיות במערכת העיכול, בחילות, ולא מבינות שזה למעשה מצביע על מצב של חוסר איזון הורמונלי”. הכימיקלים שגורמים לתופעות אלה נקראים פרוסטוגלנדינים. “זהו חומר שהוא חלק אינטגרלי מתהליך הווסת, אבל כאשר הוא לא מאוזן, הוא עלול לגרום לתופעות השונות האלו”, מסבירה גודוביץ.

שמירה על תזונה בריאה כמובן עשויה לסייע, אבל תזונה בריאה היא לא בהכרח מאוזנת. גודוביץ טוענת כי לעיתים יש צורך בדיוק בתפריט התזונתי על מנת להביא לאיזון הורמונלי.

יש לה גם המלצות למזונות שרצוי לצרוך בזמן המחזור ובאופן כללי, על מנת להביא לשיפור – “אומגה 3 שנמצאת בדגים, באגוזים ובזרעי פשתן תורמת לאיזון הפרוסטוגלנדינים – זה מפחית את ההתכווצויות. לפטרוזיליה יש תכונה משתנת ולכן היא מסייעת לשיפור באגירת נוזלים שאופיינית למחזור. כמו כן, חשוב באופן כללי להרבות בירקות, שתורמים לנו סיבים תזונתיים”, מפרטת גודוביץ.

 

2 // גלולות // מפחיתות את הדימום הכבד

תפקידן העיקרי של הגלולות הוא למנוע כניסה להיריון, אבל ידוע כבר שנים רבות שהן גם משפרות משמעותית עד מעלימות לגמרי את תופעות הדיסמנוראה, ותורמות גם להפחתת עוצמת הדימום ומשכו. “הגלולות למניעת הריון מכילות אסטרוגן ופרוגסטרון הורמונים המשמשים בהליך הבקרה על המחזור החודשי. מנגנון הפעולה שלהן הוא מניעת ביוץ ויצירת רירית רחם דקה וכך מופחת ייצור הפרוסטגלנדינים, הגורמים לתחושת הכאב ולהתכווצויות”, מאשר ד”ר דוידי.

בשנים האחרונות פותחו סוגים רבים של גלולות שבהן מינון ההורמונים נמוך יותר, ואופן הנטילה נוח יותר, כך שלא תפספסי אף יום ותשמרי על איזון הורמונלי. “המגמה המקובלת היום היא להוריד את מרווח הימים בין החפיסות. מעבר מגלולות שנוטלים במשך 21 יום עם שבוע הפסקה, למצב בו ימי ההפסקה מצטמצם, למשל בגלולות סזוניק הנלקחות שלושה חודשים ברצף”. מציין ד”ר דוידי. “קיימות גם גלולות שנוטלים אותן במשך 24 יום עם נטילת 4  כדורי דמה שלא מכילים הורמונים, למשל יאז”, מציין ד”ר דוידי. פיתוח נוסף בתחום הגלולות על פי ד”ר דוידי הוא שימוש באסטרוגן טבעי יותר. “כיום יודעים לסנתז אסטרוגן טבעי יותר, כמו למשל בגלולות קלייר. הפיתוח הזה מאפשר לנו להוריד את מינון ההורמונים שנמצאים בגלולה באופן ניכר”. אסטרוגן הוא ההורמון האחראי על התפתחות והתעבות רירית הרחם, כאשר המינון שלו נמוך יותר, המשמעות היא רירית רחם דקה יותר, ומכאן גם פחות התכווצויות וירידה משמעותית במסת הדימום. “לנשים הסובלות מדימום כבד, או מהתכווצויות חזקות, גלולות קלייר משמשות כבשורה ומפחיתות את התופעות”, מסכם ד”ר דוידי.

3 // פעילות גופנית // הימנעות מתנוחות הפוכות ביוגה

פעילות גופנית תורמת לשיפור התחושות (צילום: שאטרסטוק)

 

פעילות גופנית היא משהו שתמיד רצוי להקפיד עליו כעל דבר שבשגרה. אבל גם אם את לא עוסקת בפעילות ספורטיבית באופן קבוע, שווה להתאמץ בתקופת המחזור. “פעילות גופנית מביאה לשחרור אנדורפינים, אלה  חומרים, המביאים לשיכוך כאבים”, מסביר ד”ר דוידי.

אם את מתעמלת באופן קבוע, חשוב להקפיד על שגרה גם בזמן המחזור. “פעיליויות אירוביות כמו ריצה, רכיבה על אופניים או זומבה תורמות לעלייה באנדרנלין ולשחרור חומרים משככי כאב”, מסביר גרג ג’סטיס, מאמן אישי בכיר, בראיון למגזין Woman’s health.

אם את לא בכושר, הליכה קלה בזמן המחזור תקל על הכאבים. ההליכה משחררת את הגב, ממריצה את הדם באיזור האגן ותורמת לשיפור ההרגשה הכללית”, כך לפי דברי  ג’סטיס.

בשנים האחרונות הפכו נפוצות פעילויות גופניות מסוג “התעמלות מזרן”, כמו יוגה, פילאטיס או פלדנקרייז, אבל דווקא מסוג פעילויות אלה יש להיזהר, “באופן כללי רוב התרגילים ביוגה ופילאטיס תורמים לשיפור התסמינים” מדגיש ג’סטיס, “אבל יש להיזהר מתרגילי ‘ראש הפוך’ כמו עמידת ראש ביוגה, ישנה סברה שגורסת כי תרגילים אלה עלולים לגרום לשקיעה של כלי דם ברחם, ולהביא לזרימה מוגברת ולהתכווצויות”.saloona.co.il/blog/3-%D7%A4%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%95-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%90%D7%91%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%96%D7%95%D7%A8/